fredag 16 mars 2007

Stubbad mutta spräcker kådisen

Den 7:e februari vållade en rubrik i gratistidningen Extra Östergötland, en slags östgötsk Metro, debatt bland deras läsare, och den uppmärksammades även i riksmedia. Den löd Åkte fast med knark uppstoppat i muttan. Det blev debatt på insändarsidan där Anna-Karin Thorstensson, redaktionschef och ansvarig utgivare, blev tvungen att försvara sig inför läsare som upprörts över det vulgära könsordet. Hon menade att ordet mutta inte är dramatiskt, och att man försöker använda sig av ett vardagligt språk i tidningen. De driver verkligen den linjen genomgående och jag har upptäckt att jag uppskattar det!

Man fortsätter på muttlinjen, för idag används ordet i en ny rubrik:

Stubbad mutta spräcker kådisen

Artikeln handlar om det faktum att svenska ungdomar slarvar med användandet av kondom. En orsak är att somliga killar inte vill använda kondom med motivet att de har för stor kuk vilket gör att kondomen spricker. Mouhaha... återigen, heterokillar och deras egon! Ett argument som plockas ned med att det finns kondomer för de flesta storlekar och att den vanligaste orsaken till ett sprucket gummi istället är att det gått hål på den, till följd av att den är för gammal - eller av att den gnotts mot en stubbad mutta.

Med jämna mellanrum återkommer debatten om vad man ska kalla det kvinnliga könsorganet i dagligt tal och Extra Östergötland har tydligen bestämt sig för en kampanj för användandet av ordet mutta. Ett ord jag sällan använder, kanske mycket för att mitt intresse för kvinnliga könsorgan överhuvudtaget är rätt ordentligt begränsat. Jag tycker i alla fall att ordet känns helt ok. Det känns inte vulgärt som fitta, inte kliniskt som vagina eller konstruerat som snippa. Det manliga könsorganet benämns för övrigt som kuk i samma artikel.

Årets mest otippade topic i Närabögenupplevelser?

//Fred - som definitivt föredrar kuk framför mutta

16 kommentarer:

Kim da Costa sa...

Mums för mutta men kuk är kalas.

Anonym sa...

Förhoppningsvis känns snippa helt naturligt för barn om ett par generationer.

Anonym sa...

Mutta låter... som ett överkört djur. Eller som doften av offentlig toalett. Snippa låter som en såskopp. Fitta är mycket trevligare.

Varför står det aldrig några spännande ord i tidningarna här för? *tjurar*

Fred sa...

kim m: Oook... det där första är vi inte riktigt överens om. :-D

99% flata: Tror du det? Jag tycker snippa låter som något sagoväsen. Typ en tre äpplen hög skir liten varelse med gäll röst som lever i skogsbrynet. :-)

trollhare: Jag är inte helt säker på att jag skulle känna igen doften av mutta på en offentlig toalett. :-P Jag tycker nog att fitta låter helt ok och borde reclaimas av brudarna, men det är bara att konstatera, idag är det ordet laddat.

Mats "Shirou" Johansson sa...

Kan inte annat än hålla med trollhare då det kommer till ordet snippa. =P

Hur som helst, läste "Stabbad mutta spräcker skådisen". Tror inte man ska lyssna på H.P. Allstars - ONE FOR ALL & ALL FOR ONE och försöka urskilja alla 48 japanska sångare från Hello! Project medan man läser bloggar. >.>

Anonym sa...

Du skulle inte känna igen doften? Det är väl ganska uppenbart att du inte skulle känna igen en mutta om den så satt mitt framför dig...

*någon är hög på socker*

Fred sa...

trollhare: Åja, jag har stuckit näsan i betydligt mer mutta än jag önskat och borde i mina dagar. :-S Även om det var bra länge sen nu. :-)

Anonym sa...

Stuckit näsan i?! Tack, det var mer än jag ville veta...

Anonym sa...

Mutta låter jäääättetråkigt tycker jag. :-/

Niclas sa...

du är för rolig med dina inlägg... skrattar... Gillar verkligen din blogg...

niclas_p (på qx)

Anonym sa...

heh jag råkade klicka in mig på bloggen och vill säga att mutta låter typ som rattmuff, och det ända som ör emer ohärligt ör snippa, lite "nus ka vi komma på något gulligt och flickigt så det passar". Jag tycker alla borde köra en spung (fittan reclaim the name).

Fred sa...

trollhare: Haha... det kändes nödvändigt att påpeka. :-)

honkenponken: Vad skulle det heta för att du skulle tycka det var spännande då..? ;-)

niclas: Tack så mycket! :-)

linna: Gör det, reclaima fittan!

Anonym sa...

Heja Extra Östergötland - är inte det i Norrköping?

Tänk att de skulle vara bäst i Sverige just där...

*jagärinteavundsjuk, jagärinteavundsjuk, jagärinteavundsjuk*

Om Sydsvenskan skulle skriva annat än vagina och penis så skulle det bli jordbävning av indignation i hela Skåne, samt Halland, Blekinge och Själland - trots att bara skåningarna läser - med de kan indignera så att det räcker långt utanför länets gränser...

Fred sa...

lenak: Extra Östergötland finns över hela länet, bl.a. i Norrköping.

Och jag lovar att deras ordval har väckt en hel del debatt här också. :-)

Anonym sa...

favorites aznow

[url=http://findinshorhiki.blogspot.com]finding shorts hiking[/url]
[url=http://go-ca-des.blogspot.com]gold cake desk[/url]
[url=http://sewincofo.blogspot.com]sewing coat food[/url]
[url=http://advanc-mas-tille.blogspot.com]advanced mask tilley[/url]

mostly read keovm

Anonym sa...

recent kxalx

[url=http://windpostz.blogspot.com]window poster zen[/url]
[url=http://birbedduffe.blogspot.com]bird beds duffel[/url]
[url=http://instant-cameras.blogspot.com/2009/10/instant-print-cameras-good-fun-for.html]instant print cameras[/url]
[url=http://sandi-tab-sandis.blogspot.com]sandisk table sandisk[/url]
[url=http://thawatinformatio.blogspot.com]thank watch information[/url]

bookmarks sskpy