lördag 3 mars 2007

Andra Chansen - en rysare

Ikväll når vi sista hållplatsen på väg mot slutstationen, Melodifestivalens grand finale i Globen om en vecka. Det är nämligen dags för Andra Chansen. I år är upplägget för det momentet annorlunda, vilket fått folk att raaasa både här och där. Det ska nämligen vara orättvist att tävla genom cupspel eftersom de två bästa låtarna inte kan gå till final om de ligger på samma halva.

Men tjenare. Till att börja med har Andra Chansen tidigare år varit en halvmesyr till gäspning där man utan större framgång försökt få nerv i telefonröstning på videoklipp från deltävlingarna. Jag tror att en cuptävling med nya liveframträdanden kan vara precis vad som behövs för att ändra på det. Vari ligger orättvisan? Samtliga bidrag har kvalificerat sig hit genom att nå plats 3 eller 4 i respektive deltävling. Två av dem ska vidare till final. En av 32 ska så småningom vinna. Enkelt och rättvist. Varför gnäller inte Arsenal och Manchester United över att de ligger på samma lottningshalva i Champions League? Det är ju såå orättvist att de två bästa brittiska lagen inte båda kan nå final!? För att de har spelat sig dit de är och det är att vinna hela skiten som räknas. Så, sluttjafsat om det! Hur går det i kvällens matcher då?

Money - Elin Lanto vs Kom - Jessica Andersson
SvD: 21-17 DN: 2-3 Expressen: Jessica QX: 3-3 (Jessica)

Svårtippat. Jag är fortfarande besviken på Jessicas småtrista discopop med tanke på vad hon har gjort förut. Jag blev till och med överraskad över att hon kom ända hit till Andra Chansen. Flera som tror på Jessica hänvisar till hennes folklighet. Finns den? Är det den som gjort att hon hånats ett helt år för förra årets nummer? Eller att hennes briljanta sommarsingel Du får för dig att du förför mig iggades helt? Kändes som om det bara var jag som spelade sönder den. Går hon vidare beror det på ett starkt framförande, inte på låten, men jag tror att det kan räcka. Elin hade kunnat få kidsens röster med ett annorlunda framförande, men face it, cabaret är inte särskilt hett på ungdomsgårdarna. Fördel Jessica.

Amanda - Jimmy Jansson vs Vågar du, vågar jag - Sanna Nielsen
SvD: 15-20 DN: 2-3 Expressen: Sanna QX: 2-3

Ännu mer svårtippat! För hur jämför man Jimmys damppop med Sannas klassiska schlager? För min del är valet solklart. Jag vill se Sanna i finalen, men frågan är om det kan gå vägen. Jimmys låt sitter som klister och här tror jag stenhårt på de yngres röster. Själv har jag ledsnat rejält på den och hoppas att Aftonbladets läsare har fel och att Sannas deltagande i gårdagens Så ska det låta ger en positiv effekt, rättvist eller inte. Liiite mer schlager kan vi väl få i finalen?

God morgon - Uno & Irma vs För att du finns - Sonja Aldén
SvD: 13-19 DN: 3-3 Expressen: Sonja QX: 2-5

Balladkvoten i finalen får väl ses som fylld när Marie, Sarah och Tommy Tråk redan är där, men å andra sidan, någonstans är det fel när de båda sistnämnda är där men inte Sonja. Hur stark är balladtrenden? Talar den för Sonja, eller tycker folk att det räcker? Hon klår definitivt Uno & Irmas mixmegapolsörja i alla fall och jag tror det kan hålla hela vägen till final.

Jag måste kyssa dig - Nanne vs För kung och fosterland - Magnus Uggla
SvD: 19-15 DN: 3-2 Expressen: Nanne QX: 2-3

Exakt vad är det som är så chockerande med att dessa två inte är i final? Rutinerade artister borde veta bättre än att bli dåliga kopior av sig själva. Övermod kostar och ikväll får de betala. Nanne tar hem den här ronden på charm och lyskraft, men sedan tar det stopp.

Det blir utan tvekan en rysare ikväll, men jag tippar, lite med hjärtat, att de två sista finalisterna blir Sanna Nielsen och Sonja Aldén.

//Fred - som för första gången ser fram emot Andra Chansen

9 kommentarer:

Kim da Costa sa...

Tänk om vi kunde mysa framför AC tillsammans...

Anonym sa...

Håller med dig till hälften av vem jag vill ska gå till final ikväll. Mina tips är Elin och Sonja. Vem tror kanske tyvärr att det blir Jimmy och Nanne.

Anonym sa...

Jag tror snarare på Sonja och Nanne (tyvärr. Sonja är den enda som är hyfsad).

Men... Jag har en sak jag grubblar på, kan du hjälpa mig? Du som är schlagerguden måste veta allt om varför Israel får vara med?

Anonym sa...

Jag menade förstås Men och inte Vem.

Fred sa...

kim m: ;-) Ikväll är det snarare inställt på festmode än mysmode.

eva: Ser det som en stor skräll om Elin går till final, men skulle bli mindre förvånad om Jimmy eller Nanne gör det.

trollhare: Sonja och Nanne kan inte båda gå vidare!

Jo jag kan svara på det! Eurovision Song Contest är inte en tävling för det geografiska Europa, utan för medlemmarna i den europeiska tv-unionen. Förra året skulle till exempel Libanon har deltagit, men de drog sig ur i sista stund. Tidigare har Marocko också deltagit, men just nu kommer jag inte på om de är finns fler exempel på utomeuropeiskt deltagande.

Anonym sa...

Jag hoppas och tror att du har rätt...

Go Nanne...
Go Sanna...

//Cornelia

Anonym sa...

Snyggt tippat! Min tippning med Nanne och Jimmy till final gick till min stora glädje helt åt skogen. Jag höll stenhårt på Sonja och Sanna, och det gick vägen. Hurra!

Oswald sa...

...och visst var det årets mest fantastiska TV? Vi skrek av lycka, typ.

Fred sa...

cornelia: Visst hade jag rätt! :-P

julia: Ta det rätt, men jag är också väldigt glad att du tippade fel! Framför allt var det dock skönt att slippa Uggla.

oswald: Ja! Riktigt bra jobbat att lycka vända mellos bakgård till sådan undergållning!