torsdag 8 mars 2007

Kvinnor - den här är för er

Nej, det händer väl ganska sällan att jag skriver om kvinnofrågor och jämställdhet mellan kvinnor och män här. Frågan ligger dock väldigt nära de jag åtminstone knuffas lite om ifrån min barrikad - de som handlar om likaberättigande, om rätten att vara den man är utan att diskrimineras.

Idag är det Internationella Kvinnodagen. Behövs den?

Det talas ofta om att Sverige är ett av världens mest jämställda länder. Det påståendet stämmer förmodligen, men det är samtidigt ett farligt påstående eftersom det lätt kan få oss att tro att vi är framme vid målet. Vilket också vore att blunda för det som är uppenbart; att vi fortfarande har en lång väg kvar dit.

Lönenivåerna är fortfarande inte lika för män och kvinnor. Utseendeidealet, som säger att man måste vara smal, sexig och ha stora bröst för att räknas, vilket gör att många mår mycket dåligt. Kvinnovåldet, som trots att det måste räknas som ett av vår tids största samhällsproblem, knuffas ständigt i skymundan. Hedersvåldet, som i första hand drabbar kvinnor.

Det här är inte kvinnofrågor. De är mina och dina frågor, man som kvinna som whatever. De måste lösas för vår skull. Internationella kvinnodagen behövs i högsta grad.

Har haft en låt ringande i öronen sedan jag läste Tove Nandorfs text i DN i morse, En Vogues (här tillsammans med Kelly Clarkson) moderna klassiker Free your mind :

//Fred - kvinnosaksman

7 kommentarer:

Anonym sa...

Men kan det inte vara komtraproduktivt med en speciell dag? Jag tänker att det finns en hel del som tycker att "det räcker så" och slår sig till ro.

Eller också är jag bara bitter över att det bara är cisfeminister som syns och hörs (ja, ett nytt ord. Lingvistikskadan har slagit till).

Dennis Alexis Hellström sa...

Män har också hårda ideal osv. Tycker det ska vara lika för alla. :) Därför kan man ta bort kvinnodagen eller ha en mansdag också. :)

Fred sa...

trollhare: Njee... det tror jag inte ändå. Uppmärksamheten väcker säkert några, och bara det gör det värt att ha en sådan dag.

bimbo boy: Jag hoppas du inte menar allvar! Om du nu verkligen tycker att det ska vara lika för alla så borde du inse att uppmärksamheten runt kvinnofrågorna är nödvändig. Visst finns det osunda ideal även för män, men sedan då..? Vet du hur många fall av kvinnomisshandel som anmäls på ett år? Hur många män våldtas jämfört med antalet kvinnor tror du?

Att påstå att vi måste ha en mansdag för att männen också har det tufft är lika infantilt som det vore att påstå att vi inte kan ha en välgörenhetsgala för fattiga barn utan att också ha en för alla de rika.

Kim da Costa sa...

We love women.
We just don't sleep with them.

Anonym sa...

Jag känner oxå att det är viktigt med en sån här dag just för att kanske väcka några "sovande".... Visst har vi det bra mycket bättre i den här delen av världen än i många andra länder men det betyder ju inte att vi ska slå oss till ro....inte alls.

Hörde en på radion igår som svarade just på det där med att det isf borde finnas en internationell mansdag oxå....hon svarade "Det är ju resterande 364 dagar"...:) Så är det väl kanske inte - men kanske ligger lite i det från vissa synvinklar.

Och en störtskön låt - helt klart.
Ha en bra dag Fred!

Ponte sa...

Du har blivit taggad. Se min blogg.

Fred sa...

kim m:Haha... exakt så!

åsa: Det är ju så det är, vi har 364 mansdagar per år. Låten är en alltime fave, utan tvekan! Ha en bra dag själv!

ponte: Ojoj... den andre som taggar om samma sak. Får kanske ta i tu med det... Kanske. ;-)