fredag 28 september 2007

Trams, sade Björklund om HBT-politiken

På Folkpartiets landsmöte för tre veckor sedan togs bl.a. beslut om att ta avstånd från heteronormativitet och att arbeta för lika rättigheter oavsett sexuell läggning och könsidentitet.

I en intervju i tidningen Dagen avfärdar nu partiledaren Jan Björklund med ett skratt beslutet som trams:

"...det är ju bara trams, att avskaffa det som norm."

Jag skulle mycket gärna höra Björklund utveckla vad han egentligen menar med det uttalandet. Vet han inte vilket beslut man tagit? Eller har han inte förstått vad det handlar om? Eller menar han, trots att han förstått, att det är trams? Liberalt? My ass.

Om han nu inte förstått så är det läge för en liten lektion. Begreppet heteronormativitet innebär, förenklat, ett antagande att alla är heterosexuella eftersom de flesta är det, och att det därmed är det naturliga sättet att leva. Att man förväntar sig att människor man möter är heterosexuella. Följden blir att det som avviker från normen blir osynliggjort, och om det trots allt kommer i ljuset uppfattas det som avvikande och fel, vilket ofta ses om en bakomliggande orsak till våldshandlingar och diskriminering mot HBT-personer. För ett tag sedan skrev jag ett blogginlägg om saken, visserligen i affekt, men jag tror det illustrerar saken både enkelt och tydligt.

Är det under en regim som beskriver detta som trams Folkpartiet ska genomföra sin på pappret sunda HBT-politik känns det rätt ordentligt tveksamt att de får min röst fortsättningsvis.

//Fred - lite ledsen i ögat

Andra bloggar om: , , ,

8 kommentarer:

Mats "Shirou" Johansson sa...

Han har även lyckats säga att alla Sveriges skolor är i toppskick. Jag kan inte gilla snubben.

Anonym sa...

Tack för din kommentar, på min blogg! Kan du kanske hälsa Trollhare, hur mkt jag saknar h*n/?

annalotta
/Fru Lunas blogg

Anonym sa...

Jag tror att du måste göra skillnad mellan norm i betydelsen
(1): "statistiskt motiverat sannolikt" och i betydelsen
(2):"så som det ska vara, för så gör vi i Sverige".

Heteronormativet betyder i sin förtryckande karaktär snarare (2) än (1), och jag är säker på att Björklund endast menade att försäkra Media att det inte var folkpartiets syfte att ändra på heterosexualitetens (1)-lika kvalitéer. Dessvärre lät han bli att uttala sig om dess (2)-lika kvalitéer, som ju är de viktigaste och lättaste att ändra på, vilket vi nog kommer se en uppföljning på.

Johan L

Fred sa...

Johan L: Jag GÖR den skillnaden. Din nummer 1 är självklar och överhuvudtaget inte relevant vilket också Björklund borde inse, liksom han, i fall han åsyftade den, borde inse hur hans uttalande kan tolkas. Jag är dock inte säker på vad han egentligen menade förrän han uttalar sig om saken. Så klumpig som han framställs här får man inte vara om man vill behålla någon slags trovärdighet.

Fred Anderson sa...

Folkpartiet är ett av landets farligaste partier, mest för att man aldrig riktigt vet vart man ha dom. Sverigdemokrater, Kristdemokrater och Nationdemokrater vet vi ju är extrema och enfaldiga och dom försöker inte direkt dölja det. Men Folkpartier lindar in sig i fina ord, medan det under ytan osar av konservatism och fördomsfullhet. Huvva!

Anonym sa...

Delvis har han rätt. Men det betyder inte att man bara ska ge upp och buga för heteronormen. Som liberal gör han mig lite besviken. Är inte säker på att folkpartiet kommer få min röst nästa val. Men borgligt lär det bli ändå. Men inte kristdemokratiskt.

Han är i alla fall inte värre än Mona Sahlin (överlag iaf) eller Lars Ohly (definitivt)...

Jag förstår inte vad det är som är så extremistiskt med folkpartiet. Ser mer extremism i sossarna. Dom verkar fortfarande tro på revolution en del av vänstermupparna i partiet. Huga, dom hycklarna skulle jag aldrig rösta på. Deras anti-religiösa och invandrarvänliga attityd är värre än vad någon tycker om folkpartiet.

Fred sa...

fred II: Håller med Tobias, jag inser inte heller vad du syftar på.

Tobias: Men frågan är vad han egentligen menar och syftar på när han kallar det trams. Mitt intryck är att han har noll koll på vad det handlar om.

Anonym sa...

Är inte bög en sjukdom? Hur som helst är hetro normen och kommer så att förbli. Homosexuella par kan säkert bli jättebra föräldrar men eftersom barnet sannolikt kommer att mobbas så är jag emot homoadoptioner. Så ser den bistra verkligheten ut. Nu måste jag surfa vidare jag har fått bögnoja.