fredag 21 september 2007

Fred kastar ett öga på Fejsbook

Facebook. Efter att under dryga halvåret fått flera inbjudningar från bekanta som redan finns där föll jag till föga för några veckor sedan och reggade mig där. Inte för att jag behöver ännu ett community precis, men vad fan, det är ju sååå inne att finnas där och är man ett trendoffer så är man.

Men jag är fortfarande skeptisk. Till att börja med är de flesta av de bekanta jag lyckats leta rätt på sådana som jag ändå redan har kontakt med på andra sätt. Skillnaden är att jag nu kan kasta får på dem, eller göra dem till zombies.

Förutom dem då? Vi har ju de där som man har haft någon form av relation till. Gamla klasskompisar är typexemplet. Till att börja med har jag hittat två. Resten verkar ha vanished from the face of earth. Men frågan är om jag verkligen vill hitta dem. Det finns liksom en anledning till att folk försvinner på vägen. De gånger jag tänker på gamla klasspolare är det knappast för att jag saknar dem, snarare handlar det om en sensationslysten nyfikenhet. Som att få veta om ryktet stämmer, att Anna fortfarande jobbar i kassan på Konsum, där hon extraknäckte på högstadiet. Eller att kolla hur det gick för Peter, som gjorde lärarvikarien på smällen i nian.

Här kommer nästa grej. När man väl hittat en bekant kan man knyta den till sitt nätverk genom att klicka Add to friends. Que? Vänner? Efter att inte ha hörts, setts eller ens skänkt varandra en tanke på 20 år? Eller när man får requests från engångsknull man hade för flera år sedan och ska skriva details, en beskrivning om hur man känner varandra. We hooked up and fucked our brains out after a night at Patricia, sometime in, was it 2002? Jag kanske är petig, men för mig är en vän något liiiite mer än ett gammal knull, en taskig dejt, bruden jag jämt delade hiss med på förra jobbet eller snubben som köpte min gamla skrivare.

Det finns dock en del lite kul grupper man kan gå med i. Gay marriage killed the dinosaurs, där man bl.a. listar Top 16 reasons why gay marriage wrong är t.ex. rätt kul. Där finns också en bildsamling med en del kul bilder, som den här: Å andra sidan, vem saknar en sådan grupp när andra communities erbjuder oumbärliga klubbar som Jag hatar din barnvagn, Cynisk men snygg och Killar gillar inte gapande hål?

På plussidan finns dock statusfunktionen som per default inleds med ens namn följt av ett is. Rena inbjudan att svänga sig med Swenglish.

//Fred - is probably not going to be långvarig på Fejsbook

Andra bloggar om:

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hittade dig där ;)

eurofivestar sa...

Håller med dig. Är inte heller så förtjust i det...

Cornelia sa...

Åhhh facebook... I love!!!!
Den roligastefunktionen är ju att man kan hitta vänner genom vänner... briljant funktion...

Tjingeling på dig

Fred sa...

tompa: Jodå... jag märkte det! ;)

mia: Haha... jo det märks att du trivs där. Jag har inte lyckats fastna, men jag ger det ett tag till så får vi se!

Anonym sa...

Killar gillar INTE gapande hål, det är den finaste klubb jag startat tror jag :)

Ge mig en Holla på QX om du vill, så jag får en möjlighet att lära känna mina fans ;)

MVH


/Mikael