lördag 28 april 2007

Förbannade fariséer!

Det är många år sedan jag hade något närmare samröre med Pingstkyrkan nu. Ja, om man bortser ifrån det faktum att halva släkten ju är medlemmar då. Å andra sidan var det rätt länge sedan jag hade något närmare samröre med dem också.

Trots det gör de sig påminda ibland, de bekanta från den eran. Förra året damp det t.ex. ner ett brev. Ett par handskrivna sidor från en av handstilen och innehållet att döma äldre kvinna som helt uppenbarligen mycket väl vet vem jag är. Hon skrev att hon har nöd för mig och att jag måste förstå att jag är på väg mot helvetet. Hon argumenterade utifrån de bibelord hennes likar brukar använda emot homosexualitet. Romarbrevet 1:26-27 och 1 Korintierbrevet 6:9-10 i synnerhet. Det enda utrymme hennes brev gav till försoning var att jag återgick till "den rätta vägen". Hon avslutade helveteshoten med att jag alltid finns i hennes böner och signaturen En församlingssyster. Jodå, brevet var anonymt.

Igår hände det igen. På hallmattan låg ett gult madrasserat kuvert med min adress handskriven på. Jag blev så klart nyfiken och undrade vad det var. Jag väntade inget paket. Så jag öppnade.

Inuti låg en bok. Ingen hälsning, ingen förklaring alls. Bara en bok. Med titeln Glimtar av nästa liv och undertiteln 25 personer berättar om sina näradödenupplevelser. Que..? Varför har jag fått den boken..? Jag kollade på baksidan. Och då föll poletten ner. Utgiven av Gospel Media stod det. My God(!)... att de aldrig ger sig.

Jag behöver inte läsa en rad av boken för att veta exakt vad den innehåller. Folk som varit nära döden berättar om hur de antingen mött Jesus och alla hans änglar eller fan själv och alla hans småjävlar. Alltsammans med ett stort mässande Vänd om till den rätta vägen medan tid ännu är ekande i bakgrunden. Det är ta mig fan så man nästan spyr på fläcken!

Är jag otacksam över deras omtanke nu? Glöm det! Det stör mig enormt att folk jag inte känner tror sig veta hur det är ställt med min själ och vart min kompass är inställd och ovanpå det tycker sig ha rätt att delge mig den åsikten utan att ens klara av att stå för att de har den.

Jag diskuterar gärna, men anonyma fördömanden förklädda till omtanke betackar jag mig för.

//Fred - som dessutom har lite noja och undrar om bokens titel anspelar på bloggens namn

19 kommentarer:

Mats "Shirou" Johansson sa...

Undrar hur många anonyma brev jag skulle få om någon kyrklig rörelse fick veta att jag både diggar killar och monster av alla de slag. Tror inte att det är så poppis med folk som fantiserar om myspys med drakar och demoner, särskilt ormar är sexiga i furry-form. Så får man inte glömma monstren från Digimon och Legendz. 0=)

David sa...

Fantastiskt!
Varför betacka dig detta? Det är ju skitkul. Jag önskar dig många och konstiga brev så att vi kan garva tillsammans åt detta på din fabulösa närabögenupplevelserblogg.
Dessutom - vi älskar internettransparens. Det här avslöjar ju bara det enorma hyckleriet hos de saliga pingstvännerna.
Så.
Församlingssystrar lystra - Fred is in need of you...

Anonym sa...

Jag har bara en sak att säga... -sorgligt!

Sånt bottnar knappast i omtanke eller oro eller något annat medmänskligt utan snarare ett behov av att kunna säga att man "frälst en förlorad".

Cornelia sa...

Skönt att se att du är tillbaka.Ja tänk att associationen med bloggen där var det första jag tänkte på...
I övrigt väcker det som du förstår en massa minnen för mig med. Men tack och lov har jag nog lyckats flytta runt så de inte vet var jag finns längre.
Tänk ändå om de kunde vara så rakryggade så de kunde skriva under med ett namn eller nåt... Nåja. Orkar inte lägga mer energi på dem... dumt att bli förbannad...

Anonym sa...

brr, det måste kännas lite som att ha en målinriktad smitta efter sig :-(

Jerry sa...

Det är sorgligt att dessa självpåtagna sanningssägare inte kan förstå en människas val. Mycket sorgligt. Stå på dig och fortsätt att vara den du är...

Anonym sa...

Hehe, Pingstkyrkan är alltid lika roliga.
Sorgligt nog finns det inget man kan göra.
Kanske bortsett från att stå utanför deras kyrkan under gudstjänst och grovhångla med valfri pojke.

Fred sa...

dexo: Haha... ok, du har en poäng. Borde kanske till och med tacka dem för ett schysst underlag för ett inlägg? ;-)

annifey: Precis den känslan har jag också!

mia: Jag har ju också flyttat och haft mig... men finns man på Eniro är man inte borttappad...

jerry: Jag har inga som helst planer på att ändra något. :)

markus: Haha... det skulle förmodligen inte leda längre än till en förlängd förbönsstund den dagen.

Anonym sa...

Jag är trött, så annars skulle jag säga något mer välformulerat, men det få bli: Idioter finns det gott om...

David sa...

Yes" Men du får jobba på stavningen på juste.

Fred sa...

dexo: Jaaaså? NE stavar det så;
schysst adj., neutr. ~
• som håller sig till uppsatta regler [ngt vard.]
;-)

Heliotropen sa...

Så obehaligt! Och stötande. Lite OT: Jag läste själv mycket om nära döden-upplevelser i min ungdom. Mycket riktigt finns det ju de som säger sig ha upplevt något slags helvete. Det gick dock inte att förutsäga vilka personer som skulle drabbas av det. De verkade inte vara ondare än andra, och vad jag minns var ingen av de bögar.

Skickar en försiktig liten cyberkram i alla fall.

Heliotropen sa...

Och innan språkmaffian hoppar på mig rättar jag mig själv: ..."var ingen av dem bögar".

David sa...

Fuck NE.
Är det något som det svenska språket inte har, så är det dubbelskrivning av s före t (annat än när t läggs till grundformen, som i viss - visst, kyssa - kysst; men vi skriver tyst, mest, bäst, häst, pest, moster, plåster, osv). Förmodligen därför som SAOL har med formerna schyst och sjyst (men absolut inte schysst). Men juste är den mest korrekta stavningen med tanke på etymologin (juste, justitia, justice).

Fred sa...

dexo: Jag vet mer om svenskans stavningsregler än de flesta, men det är bara att konstatera att svenska språket lever, vilket jag till stora delar ser som positivt. Oavsett vilket är bloggen en arena för min konstnärliga frihet, så här kommer det även fortsättningsvis att stavas schysst. ;-)

Anonym sa...

Fick komentaren av mina svärföräldrar som hör till pingstkyrkan(min man gör inte det)efter att vi haft ett gräl inom familjen:"Förlita dej till Gud,han hjälper dej.Om du inte litar på Gud´s ord kommer du till helvetet"!Är det rätt?Jag är bisexuell,varför skulle jag få höra till pingstkyrkan om inte homosexuella får det?!Till min vetskap inom området hör oxå att pngstvänner inte får föda utomäktenskapliga barn?Jag har 2 st som föddes inan vi gift oss?!Jag säger bara en sak:BESTÄM ER MÄNNISKOR!!!Sluta ge dubbla budskap!Jag är ateist och det står jag för!!!Alla med sin tro,men kom inte och försök prata Gud med mej för ni får ändå inte det svar ni vill ha!!ALLA MÄNNISKOR ÄR LIKA VÄRDA OAVSETT KÖN:ÅLDER,TRO ELLER SEXUELL LÄGGNING!!!

Anonym sa...

Hur hamnade jag på denna blogg? :-)

Oförståndet är stort, hos många människor. Ja, alla har vi våra sidor. Otrevligt med dedär breven..sårande kanske. Själv är jag homosexuell och varmt troende kristen. Intresserad att prata om tro så säg hej på virrpannon@hotmail.com
Jag är en tänkande människa! (bör nog tilläggas eftersom man är troende ;-) )

Ha de bra!!

Anonym sa...

Hej!
Jag sökte på "Glimtar av nästa liv" och kom till din sida. Jag driver bokförlaget Gospel Media som gett ut boken. (Vem som skickat dig boken vet jag inte).
Du skriver om fördomar, och ger samtidigt ett praktexempel på fördomar när du skriver om boken:
"Jag behöver inte läsa en rad av boken för att veta exakt vad den innehåller."
Boken är enligt många läsvärd och har blivit en storsäljare som sålt i 5500 ex på mindre än ett år.
Jag beklagar verkligen att du råkat ut för dömande och fördomsfulla kristna.
Det är tråkigt att stöta på fördomar och dömande attityder - varthelst de uppenbarar sig.

Vänligen,

Joel Sjöberg, joel@gospelmedia.se
Gospel Media

Fred sa...

Joel Sjöberg: Jag läste faktiskt sedermera boken och kan inte se annat än att mina, möjligen fördomsfulla, förväntningar infriades - ganska exakt dessutom. Mina förväntningar var inte heller tagna ur luften, jag har läst åtskilliga böcker av liknande typ. Tack för responsen och grattis till 5'500 sålsa ex i alla fall!