tisdag 17 april 2007

Det var bara vita lögner

Vilken dag! Det är verkligen vår på riktigt. Eller till och med nästan sommar på en gång. Efter jobbet satt jag och några kollegor kvar i solen ett tag innan det var dags att dra hemåt. Vi småpratade lite och bara njöt efter en hel dag inom fyra väggar.

Plötsligt ringde en av kollegornas mobil. Hon svarade. Det framgick tydligt att det var hennes pojkvän i andra änden. Hon sade:

Du, jag sitter fast i ett möte just nu, jag ringer tillbaka när vi är klara, det tar väl nån halvtimme.

Så fort hon lagt på undrade en annan kollega om varför hon ljugit. Den tilltalade småskrattade lite roat och förklarade att hon visste vad pojkvännen ville prata om, och att hon inte tyckte att det var läge att göra det just nu inför oss. Särskilt inte som det var så skönt i solen. Den förklaringen köpte inte kollegan som frågat. En lögn är en lögn menade han, och sådana är aldrig ok, i synnerhet inte i ett förhållande. Tur inte Berit var där. Det hade kunnat bli riktigt hett. Jag tyckte det började kännas som läge att njuta av solen någon annanstans, och dessutom hade jag en tid att passa. På väg därifrån funderade jag över hur ok en vit lögn egentligen är. Jag fick ganska snart möjlighet att ta ställning i praktiken.

En dryg timme senare gick jag genom centrum på väg hem. Helt plötsligt stod han bara där. Killen jag var på dejt med för en dryg vecka sedan. Vi har snackat ett par gånger sedan dess, men inte setts. Kul! Tills han frågade om jag kom direkt från jobbet. Ett sanningsenligt svar hade kunnat lyda ungefär så här:

Ehh... nej. Jag gick ett brev dagen efter att vi setts om att en tidigare partner tydligen har klamydia. Har precis varit på könsmottagningen och kollat mitt testresultat.

Men nej, det kändes inte riktigt som ett smart drag att komma med det andra gången jag träffar Mr Potentiell Vårförälskelse. Även om testet var helt grönt. Så jo, jag kom visst direkt från jobbet trots allt.

Jodå, vita lögner är heeelt ok ibland.

//Fred - helt grön

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hum... Någon borde jobba på sin ärlighet kanske? Hans min hade varit obetalbar...

Aronson sa...

Jaaa, håller med Trollhare. Klart du skulle sagt sanningen. Jag hade kunnat döda för att få se den minen...

...men du har nog rätt. Det hade ganska säkert varit adjöss till den förälskelsen.

Men det är svårt det där med lögn eller sanning...

Och det där är ett jätteämne kom jag precis på. Så det får bli i ett blogginlägg alldeles runt hörnet. Nån gång...

=)

Fred sa...

trollhare: Mouhaha... glöm det. I ett annat läge vore det inget att hymla med, men det här var inte ett sådant läge!

aronsson: Nog vore det intressant att få se minen, men nae, jag hade inte lust att betala priset. Gillar ju killen. Vem vet, med en jävla massa flyt kanske kanske vi får möjlighet att skratta åt det en dag. :-)