söndag 20 augusti 2006

Snygga politiker får fler röster

Läste följande på texttv idag:

"Snygga politiker lyckas bättre i politiken

än fula visar ny forskning från svenska och
finska forskare.

I undersökningen fick 2.800 personer betygsätta
utseendet hos 1.900 kandidater i allmänna val
i Finland. Betygen jämfördes sedan med kandidater-
nas framgångar i valen 2003 och 2004.


Resultatet visade att kandidater med högt betyg
fick fler röster än de med lågt skönhetsbetyg.

Forskarna ska nu undersöka om skönhetseffekten
gäller även för svenska riksdagsledamöter,
uppger Rapport."

Om man antar att forskningsresultatet verkligen har fog för sig är det ganska skrämmande. Min första tanke var att mitt liv och min tillvaro styrs av folk som jämställer riksdagsvalet med Big Brother. I så fall ligger det nära till hands att, riktigt politiskt inkorrekt, fråga sig om det verkligen är rimligt med allmän rösträtt!

Men det finns ju faktiskt fler tolkningar. Kan det t.ex. vara så att vi har lättare att ta åt oss av vad en fysiskt attraktiv person har att säga? Att utseendet i sig inger förtroende? Eller att man, hemska tanke, överhuvudtaget inte bryr sig om budskapet utan helt och håller ser riksdagsvalet som en skönhetstävling?

Det finns tack och lov en del som pekar på att forskarna har fel. Göran Persson har t.ex. åtminstone jag riktigt svårt att se som attraktiv, ändå har han och hans parti röstats fram val efter val. Å andra sidan har jag svårt att förstå att någon överhuvudtaget vill rösta på honom. Har när jag tänker efter svårt att nämna ens några riktigt hunkiga politiker på hög nivå. Men det kanske säger mest om min smak?

Inga kommentarer: