torsdag 10 augusti 2006

Schlager på Pride

Ok ok ok, jag är seeen, men det är dags för lite Priderapport!

Torsdag på Pride betyder schlager! Ett fullständigt ohämmat frossande i såväl klassiker som bortglömda både låtar och artister, på ett sätt som en oinvigd knappast kan förstå. Att påstå att Pride Park kokar under torsdagkvällen är ingen överdrift. Själv är jag periodarschlagernörd och värderar den här dagen ungefär i nivå med julafton.

Vi var på plats i god tid, väl förfriskade dessutom, för att lägga beslag på platser nära scenen. Det gick fint att knöla sig fram till nära nog bästa position. Väl där lyckades jag spotta ett span jag limmat på för länge sedan bara nån meter bort. Med hjälp av lite artificiellt mod lyckades jag snart tillskansa mig schlager featuring hångel. Vilken bonus! I'm such a slut. Tyckte polarna i alla fall.

Först ut på scen var Elysion från årets melodifestival, som framförde sin Golden star och redan då var det knökfullt med folk, allsång och partystämning. I första akten följde sedan (ordningen lär inte vara korrekt):

Absolutely fabulous - Queentastic (från årets norska uttagning)
Kom och dela min hemlighet - Tina Röklander
Son of a liar - Kina Jaarnek
Fröken Ur sång - Titti Sjöblom (som framförde sin låt för första gången sedan 1974)
Bara hon älskar mig - Blond
Ingenting blir som man vill - Therese Löf
Idag och i morgon - Kikki Danielsson (som helt klart såg ut att ha dragit ner på falukorven.)
Eloise - Arvingarna (vars turnébuss vi senare lyckades spotta utan Globen City Hotel. Hur vi nu hamnade där.)
Superstar - Sibel Tüzün (Visst sjöng hon singback..?)
Etymon - Sonya (som dessutom framförde Evighet som hon sjöng i demoversionen.)

Redan efter första akten började rösten svikta, men det var bara att ladda om. Andra akten var knappast sämre:

Lev livet - Magnus Carlsson (inte helt otippat...)
Varje natt - Lisbeth Jagedal (som tydligen jobbar som hårfrisörska i Värmland. Hur lyckades de gräva fram alla??)
Ett liv med dig - Towe Jaarnek (som hade vunnit uttagningen alla andra år än just 1991. Fick gåshud.)
Aiayeh (The music of the samba) - Simone Moreno
Jag tar det jag vill ha - Sandra Dahlberg (kvällen till ära klädd som en rosa gräddbakelse.)
När vindarna viskar mitt namn - Roger Pontare (kvällens dittills största drag, kanske i dubbel bemärkelse.)
Stjärnorna - Roger Pontare och Shirley Clamp
Kan - Duo Datz (Israel 1991)
Växeln hallå - Janne Lucas (som plockats upp ur en fiskebåt på västkusten.)
Je t'adore - Kate Ryan (som för säkerhets skull sjöng singback. Klokt förmodligen.)
Min kärleksång till dig och Jennie Jennie - Lasse Berghagen
Fantasiaa - Ami Aspelund (Finland 1983)
Lapponia - Monica Aspelund (Finland 1977. Nu blev varje schlagernörd av klass rejält blöt i byxan. Trots hennes blågula tält.)

Sist men absolut inte minst framförde Mihai Traistariu årets eurovisionhit Tornero. Därefter drog vi snabbt iväg för att ta en taxi till Patricia och deras skumparty... Var väldigt glada för VIP-korten, den kön hade man inte velat stå i... alla var där typ.

Natten blev sedan lång och blöt, för att sedan följas av en morgon utan både röst och syn; skummet var nog inte helt hälsosamt för ögonen, men det var bara att ladda om, det var ju bara fredag ännu.

Inga kommentarer: