måndag 29 maj 2006

Smink för killar

På väg hem från jobbet idag blev jag stoppad på stan av en kille som ville göra en marknadsundersökning. Stor suck var min första reaktion. Men när han lockade med ett par trisslotter trillade jag dit. Jag gick med på att ta en kvart åt hans undersökning. Jeeez vad billig man är! Ibland.

Jag visste fortfarande inte vad undersökningen skulle handla om. I huvudet snurrade ett antal tänkbara alternativ. Skulle jag behöva bikta om mitt snabbmatsmissbruk? Min brist på pensionsförsäkring? Mina onani(o)vanor?

Väl på plats på kontoret strax intill fick jag slå mig ner i en flådig fåtölj, blev serverad kaffe och började sedan svara på allmänna frågor om ålder, utbildning, inkomst och så vidare.

Ganska snart styrdes dock samtalet in på allt smalare områden via frågor om hur viktigt jag tycker det är med mode, kläder, hårvård, ansiktsvård, hur lång tid varje dag jag ägnar åt mitt utseende (räknas speglingar i skyltfönster?), och vilken typ av produkter med anknytning till detta jag använder.

Nu var vi framme vid målet. Han radade upp ett helt gäng produkter. En provkollektion skönhetsprodukter för män. Där fanns allt och lite till kändes det som. Till att börja med fanns de produkter vi redan hunnit vänja oss vid finns i butikshyllan i versioner avsedda för män; schampo, tvål, deodorant, rengöringscremer.

Men här fanns också hela batteriet av produkter de flesta män associerar med smink för kvinnor; mascara, läppstift, puder, skuggor, ögon- och läppennor osv. Alltsammans ackompanjerat av en färgkarta med tänkbara färgnyanser. (Och ja, de hade utlämnat alla cerisa, lila och alltför röda nyanser, så sitt still och läs grabbar).

Min uppgift blev nu att bedöma hur stort mitt intresse var för att köpa dessa produkter om/när de skulle släppas på marknaden.

Jag som (nästan) tyckt jag varit upfront som vågar mig på att använda en tonad underlagscreme! Haha... men det här var kul faktiskt. Visst kändes det som lite väl mycket av det goda, men en del av det skulle jag nog kunna tänka mig att testa faktiskt. Är nog inte ensam som kille om att man faktiskt vill se så bra ut som möjligt, och jag är nog beredd att ta fler genvägar om de finns. Så vad säger ni killar, ska tjejerna få ha monopol på genvägarna? Och tjejer, vad säger ni?

Och nej... jag vann inget på trisslotterna.

Inga kommentarer: