måndag 29 maj 2006

Jag - en bögjävel

Ahh... där kom det! Jag hann blogga i mindre än ett dygn innan någon med hjälp av mitt första inlägg, enkel matematik och en tredje okänd faktor räknade ut min stoooora hemlighet: Jag är en bögjävel, och enligt kommentaren borde jag dö på grund av det.

Jag är inte överraskad. Det är inte precis första gången jag möter sådant i en eller annan form. Särskilt inte när det kan framföras anonymt. Men frågan är vad det är som får någon att skriva så. Eller att ens tycka så. Hat? Okunskap? Brist på empati?

Jag vet vem jag är och är trygg i min identitet. Jag har faktiskt svårt att ta åt mig av dylika påhopp. Men ändå, det är lite intressant att fundera över den där tredje faktorn. Vad är det som gör någon beredd att lägga så mycket energi på att hata en grupp människor för att de riktar sin kärlek till någon av samma kön?

Någon säger att det äckligt. På vilket sätt undrar jag? Jag tycker att kärlek är vackert. Om du tänker på vad jag (eventuellt) gör i mitt sovrum så blir det än mer obegripligt. Jag skulle nämligen inte ens drömma om att klura över vad ett heterosexuelt par gör i sängen. Det är liksom inte intressant. Du har förresten säkert sett mig förut. På stan. I din skola. På ditt arbete. Jag såg din blick. Det fanns inget äckel i den. Du såg en vanlig kille. Kanske lite mer välklädd än de flesta. Kanske till och med attraktiv. Du visste det inte. Att jag är bög.

Du kanske menar att det är onaturligt. Hur kan något som kan beläggas till så långt tillbaka i mänsklighetens historia man kan komma betecknas som onaturligt? Ah... du tänkte på fortplantningen, att vi ska för människosläktet vidare. Upplysningsvis har jag till att börja med heterosexuella föräldrar. Heterosexuella orsakar att en viss andel hela tiden föds som homosexuella! Och visst, jag och andra homosexuella kommer förmodligen inte i någon större utsträckning kunna få biologiska barn med våra respektive partners. Men så vitt jag kan se är det inte ett faktum som verkar leda till mänsklighetens utplåning. Tvärtom, jordens befolkning ökar i raketfart.

Adam och Eva? Just ja, det sägs att Gud skapade dem först. Det utesluter inte att han också skapade homosexuella, eller hur? Bibeln beskriver också att homosexualitet är en synd. Det gör den bara om man inte orkar läsa grundtexterna. Faktiskt. I vilket fall, jag är som jag är eftersom jag är skapt sådan. Så om jag nu vore skapad av en Gud vore det väldigt underligt om han gett mig en egenskap som i sig skulle leda käpprätt åt helvete.

Hur man kan välja att bli bög? Det kan man inte. Man är det, eller inte. Fick du välja din sexuella inriktning? Inte? Nej, det fick inte jag heller. Det spelar ingen roll om det blir aldrig så modernt att vara bög; du kan inte bli det. Ledsen.

Eller är det något annat som gör att jag förtjänar att dö? Kan någon förklara, jag förstår inte. Jag är, och jag vill bara vara. Nästan som du.

Inga kommentarer: