fredag 17 augusti 2007

Dagens skämskudde...

...skickas över till Myndigheten för skolutveckling som har tagit fram Lexin, en kombination av lexikon och ordböcker tänkta att användas i invandrarundervisningen. På hemsidan finns ett onlinelexikon där man kan översätta ord från svenska till ett antal andra språk och vice versa. Jättefint! Åtminstone tills man söker på ordet pojkvän som förklaras som en flickas manlige partner.

Ehh va? Nu blir det jobbigt. Om jag skaffar en pojkvän blir alltså såväl jag som han flickor? Heter det bara pojkvän om partnern är manlig, eller gäller det om han fjollar loss emellanåt också? Eller blir vi inte bara flickor om vi blir ihop, utan dessutom manliga flickor?

//Fred - potentiell butchflata?

Andra bloggar om: , , ,

10 kommentarer:

Mats "Shirou" Johansson sa...

Heh, sådant där brukar inte jag tänka på, men visst är det en lite förlegad ordlista om den förklarar ordet pojkvän sådär. Akademiker har svårt att hänga med utvecklingen... det här är inte 1500-talet. ;P

David sa...

Jamen då ska du säka på BÖG:

Svenskt uppslagsord
bög bögen bögar subst.
homosexuell man (kan uppfattas som stötande)

Engelsk översättning
gay, queer, pooftah

Nu undrar jag: STÖTANDE?! Och POOFTAH?!
Va?!?!?!

Anonym sa...

Ur ne.se:
pojkvän; pojke som en (viss) person har ett mer varaktigt (kärleks)förhållande till.

Känns ju tryggt att man inte måste bli flicka!

Oswald sa...

Underbart!
Jag har använt Lexin i typ fyra fem år i mitt yrke och aldrig ens kommit på att söka varken på pojkvän eller bög.
Hm.
Är det mig eller dig det är fel på?
=)
*hahaha*

trollhare sa...

Nästan ännu bättre:

"Översättning av: transsexuell

Ordet transsexuell finns inte i lexikonet!"

"Översättning av: transvestit: transvestit transvestiten transvestiter subst.

person som njuter av att klä sig i det motsatta könets kläder"

Japp. "Njuter av". Är det bättre att reduceras till en fetischist än att inte finnas?

Mats "Shirou" Johansson sa...

Det där var ta mig tusan en skum beskrivning. Visserligen skulle jag njuta av att springa runt i en furrydräkt på ett furrykonvent, men på samma gång även känna mig mer hemma än någonsin. Tycker de kan beskriva fotbollspelare som "njuter av att sparka på en boll", då blir det lite mer jämnt. Egentligen borde det nästan beskrivas så om de har någon mall som de följer.

Mats "Shirou" Johansson sa...

Sorry för dubbelinlägg, men... hoppsan! Fotbollsspelare fanns inte. Boll fanns däremot. Inte direkt världens mest kompletta lexikon. ;3

Anonym sa...

Alla har vi en robust liten butchflata inom oss.

David sa...

Dog nu nu igen?
Närabögenuppståndelser -- när?!

Anonym sa...

Så det är därför jag inte passar in i bögnormen. Jag är ingen kvinna... :)