onsdag 25 juli 2007

Gör något flatigt!

Idag skriver DN om hur gaykunder blir bemötta som konsumenter. Enligt rapporten Våningssäng på bröllopsresan, skriven av Kristina Börjeson, informatör för Fritt fram, är många homo- och bisexuella osäkra på hur de kommer att bli bemötta på grund av sin läggning. Bland annat berättar ett killpar om hur personalen flydde ut på lagret när de skulle shoppa barnvagn.

Det är inte särskilt ofta jag haft anledning att klargöra min läggning i egenskap av kund, men de gånger det behövts har det oftast gått smidigt. Det har till exempel aldrig varit några problem när man påtalat att man faktiskt vill ha en dubbelsäng på hotellrummet trots att båda är killar. Däremot laggar hotellens intern-tv på HBT-fronten. Det har hänt mer än en gång att man mötts av ett meddelande på skärmen som säger Välkomna herr och fru... Mouhaha...

Jag kan faktiskt bara påminna mig ett enda tillfälle då min läggning verkligen påverkat mig negativt som konsument. Jag fick ett presentkort på att man fick åka finlandsfärja med sin partner till reducerat pris. Det lät schysst, så jag och min dåvarande pojkvän nappade. När jag ringde för att boka biljetter gick allt fint. Tills jag skulle uppge våra namn. Då tog det tvärstopp. Först blev det tyst i luren. Sedan började tjejen i andra änden njaeaeae jomen alltså... det gäller ju bara riktiga par.

Jag blev tvärförbannad och bad att få tala med någon överordnad. Jag kopplades vidare och fick tala med en man som menade att det tydligt framgick av annonsen att erbjudandet gällde en kvinna och en man. Vilket ju inte ALLS var tänkt att vara diskriminerande, men gjorde man inte på det sättet så skulle ju vilka polare som helst kunna åka billigt. Är inte det förresten ett riktigt puckat argument? Är det helt otänkbart att en tjej och en kille är polare? I det läget lade jag i alla fall ner - det blev ingen resa. Vill dock minnas att företaget faktiskt blev anmält för den kampanjen.

Nyligen var jag med om en annan händelse som får funka som en liten solskensmotvikt. Jag och några polare skulle på inflyttningsfest hos ett tjejpar och ville köpa med oss en blomma. Vi visste inte riktigt vad vi ville ha för blomma, men berättade för expediten att den skulle vara till just en inflyttningsfest. Hon fortsatte fråga vad festens värdar tycker om och har för stil hemma. Det hade vi lite dålig koll på och så jag svarade lite på skoj att De är flator, så gör något flatigt. Varpå hon utan att blinka med ett leende svarade att hon nog skulle kunna fixa det - och skred till verket alltmedan vi stod som fågelholkar och såg på. Way to go florister!

//Fred - som nu vet att ett arrangemang av suckulenter och stenar är vad florister menar är flatigt

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker verkligen, det har jag sagt förrut, att din blogg är sjukt bra. Du är väldigt bra på att skriva och berätta.

Anonym sa...

Ett pluspoäng för floristerna! Jag har föraktat dem djupt sen jag försökte skicka blommogram med "stjärtliga flatulationer" och de förvrängde det till "hjärtliga gratulationer".

Anonym sa...

Tja - hade samma upplevelse med SAS för flera år sedan -då hade de sommarkampajer att man fick flyga med sin fru eller sambo till priset för en. Jag och min kille skulle boka då vi formelt var sambo och när vi kom till namnen så fick jag inte boka. Det är verkligen så att detta sitter kvar i mitt minne än fast det är säkert 6-7 år sedan. Så jag som vet att SAS som har så många homo i sin personal ändå nekade mig att boka resan det påverkar fortfarande mig till att välja BA när jag flyger till London.

Trist men vad gör man - är inte långsint men det var inge kul att känna att man så tydligt fick nej för att jag var bög.

En lite roligare diskriminering var när vi skaffade hund så skulle vi köpa en grind till vardagsrummet innan knytet blev rumsren. När vi stod och skulle handla grinden i en barnvagnsaffär så hade vi svårt att få hjälp men det berodde nog på att vi sågs som konstiga då vi diskuterade mest om lillen kunde få in huvudet mellan spjälorna och vi mätte och höll på. Vi sa ju aldrig att det var en hundvalp som vi skulle ha den till :-))).

Tjaba så länge.
/POJ

Anonym sa...

Intressant artikel, intressant blogginlägg. MEN det mest intressanta av allt missas i båda fallen. Dvs uppgift om var man får tag på den fantastiska tavlan paret Edmar har på väggen (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=673943)!

/Ghost of myself

trollhare sa...

Fan. Jag som redan har komplex för att alla tror jag är flata. *kastar ut kaktusarna*

Synd att de inte inkluderade transpersoner, men det hade nog varit värt en egen undersökning...

Fred sa...

marika: Tack så jättemycket!

POJ: Tack för att du delar!

anonym: Hahaha... missade faktiskt tavlan helt när jag läste artikeln, men jag håller med dig, en sådan vill jag också ha. :P

trollhare: Haha... behåll du dina kaktusar!

Anonym sa...

Tavlan är gjord av en kille som heter Jonas Ivarsson och det går nog att beställa en kopia, kolla hans hemsida; www.arsroyale.se
//LE