onsdag 20 juni 2007

Homosexualitet är synd

För ett tag sedan såg jag via en blogg en reklamspot för boken Homosexualitet är synd, skriven av pastor Maria Hallman. Till en glad poplåt försöker Maria sälja sin bok genom att gång på gång avfyra ett påklistrat leende, glatt slå ut med armarna, slänga med håret och sommaridylliskt stappla runt i högklackat på en stenig strand. Jag har sett den flera gånger sedan dess - den är nämligen underhållning på hög nivå. Missa den inte! Mer parodi blir det inte utan att vara parodi.

Vad är det egentligen hon säger med det bildspråket? Wee... homosexualitet är synd! Vad kul! eller Tjoho, ääntligen kan vi stämpla bögjävlarna! eller kanske Jag är en stolt sociopat och har ingen aaaning om vad ordet empati innebär! Tanken på att det hela skulle kunna röra sig om ett skämt fanns där - åtminstone tills igår, för då låg den där på hallmattan. I ännu ett anonymt vitt kuvert. Ännu ett sånt där litet spöke från min frikyrkobakgrund.

Den här gången var jag dock, efter den ehh... säljande reklamspoten, tillräckligt nyfiken för att sätta mig och läsa. Men alltså... det var inte lätt. Jag har med stort intresse läst andra böcker som med utgångspunkt i kristen tro argumenterar om homosexualitet, men det här är mer eller mindre bara rappakalja. Ett hopkok av vetenskapliga belägg utan referens, personliga åsikter som läggs fram som om de vore sanningar, bibelcitat och rena fördomar. Det vimlar av lösa trådar som läggs ut utan att argumenteras för eller ens följas upp.

Hon drar sig till exempel inte för att utan minsta tvekan konstatera att onani ger ångest och kan leda till homosexualitet, eller att mänskligheten bara existerat i 6000 år - och därmed avfärda allt vad vetenskap heter - samtidigt som hon låter en vetenskap hon väljer att inte ge referens till bevisa att homosexualitet inte har något med arv att göra.

Nej, jag pallade faktiskt knappt att läsa hela boken rakt igenom, men anledningen till att hon tvingades ge ut den på eget förlag är solklar. Det har inget att göra med vad hon i reklamspoten martyriskt framhåller som ett kontroversiellt innehåll. Den är helt enkelt för kass, både innehållsmässigt och språkligt.

De stora frågorna efter att ha läst boken har inte med hennes argumentation att göra utan om varför hon överhuvudtaget har skrivit den, och för vem. Och vad hände med kärleken, som ska vara störst? Med guden som älskar syndaren? De skymtar inte ens i boken. Jag trodde nog att jag skulle bli upprörd av boken, men trots hennes kategoriska dragande av homosexualitet i dynga är jag det faktiskt nästan mest å kristnas vägnar.

Tack förresten till min anonyma biblioteksbidragare! Det är tveksamt om dina små paket har avsedd effekt, men de är helt klart underhållande - på sitt sätt.

Andra bloggar om: ,

//Fred - som kollar reklamspoten en gång till

5 kommentarer:

Anonym sa...

ja, gode moses...
jag beställde boken (efter att fått länken på rfsls tjejchatt, mind you! *asg*), och (som jag skrev till hallmanstokarna i ett mäjl) det var det värst piece of crap-skräp jag NÅ'NSIN läst, och jag *"älskar"* att läsa, så jag har läst RÄTT många böcker i mina da'r...

ska sätta mig ner och blogga lite om boken här framuber, men just nu har jag annat att pyssla med...

Anonym sa...

Hennes make är för övrigt ett ex-homo uppenbarligen; som du kan se på denna bild så var förvandlingen till ett hetero framgångsrik: http://www.hallmansgarden.se/bilder/foton/vard.jpg

Livsläxa #223: vill du bli hetero så skaffa en kass frisyr och en porrfilmsmustasch.

Ponte sa...

Vad gör man inte för att bli känd och tjäna lite pengar...

"Bättre är ett fat kål med kärlek än en gödd oxe med hat" Ords. 15:17

Jerry sa...

Det går inte att ta dem på allvar. Tyvärr så finns det människor som tar denna smörja för sanning och på fullaste allvar tror att valen finns.

Så du har en hemlig biblioteksgivare...hur får man en sån? (;-)

En period hade jag en kvinna efter mig som skickade små käcka kristna skrifter... undrar varför? (;-)

Mats "Shirou" Johansson sa...

Haha, länkade reklamen på ett forum och fick några att garva med mig. "Kom så räddar vi världen!"-musiken och den taskiga "sämre än TV-shop"-känslan, tillsammans med "boken som nästan inte trycktes", utgör en sjujäkla underhållning.

Stackars den som tar denna reklam på allvar... xD

"Regeringen har den, alla stora universitet har den. Nu kan DU också ha den!" *Dör av skratt*